КАЗКИ- ГОЛОВОЛОМКИ
(для учнів 8-11 класів)
У КОГО ЖИВЕ СОРОКА?
На одній з вулиць
дачного селища тільки п'ять будинків. Вони пофарбовані в різні кольори, і
живуть у них сім'ї поета, письменника, критика, журналіста і редактора. У
кожній сім'ї є улюблена пташка. Голова сім'ї кожного ранку випиває на сніданок
улюблений напій, після чого вирушає в місто, користуючись улюбленим способом
пересування.
Поет користується
велосипедом. Редактор живе в червоному будинку. Критик живе в крайньому будинку
зліва, поряд знаходиться голубий будинок.
Той, хто їздить на
мотоциклі, живе в середньому будинку.
Той, хто живе в зеленому
будинку, розміщеному поряд з білим, праворуч від нього, завжди вирушає в місто
пішки.
У будинку, де живе
снігур, на сніданок завжди буває молоко.
Той, хто на сніданок п'є
какао, живе в будинку, сусідньому з тим, де живе синиця.
У жовтому будинку на
сніданок завжди подають чай.
Той, хто живе поряд з
любителем канарок, зранку п'є чай.
Письменник п'є тільки
каву.
Той, хто їздить лише на
своєму улюбленому автомобілі, любить пити томатний сік.
У будинку журналіста
живе папуга.
ЗАДАЧА
(для учнів 6-8 класів)
Багато рівнянь умів
розв’язувати давньогрецький математик Діофант, який почав застосовувати букви
для позначення невідомих. Про його життя немає майже ніяких відомостей. Припускають,
що він жив у ІІІ столітті. Основні події його життя описано на його надгробку.
Прах Діофанта гробниця ховає: вдивися і камінь
Мудрим мистецтвом розкриє покійного вік.
З волі богів шосту частину життя був
він дитина,
А ще половину шостої – стрів із пушком на щоках.
Тільки минула сьома, з коханою він одружився,
З нею п’ять років проживши, сина діждався мудрець.
Та півжиття свого тішився батько лиш сином:
Рано могила дитину у батька забрала.
Років двічі по два батько оплакував сина.
А по роках цих і сам стрів він кінець свій печальний…
(для учнів 5-8 класів)
Сімнадцять верблюдів
Це
було давно. Жив в аулі старий Мокша. Було у нього троє синів. Коли Мокша
помер, він залишив спадщину — 17 верблюдів і заповів розділити їх так:
старшому сину віддати половину стада, середньому — одну третину, а молодшому —
одну дев'яту частину стада. Причому умову висунув таку — жодного верблюда не
різати.
Поховали
діти батька і почали ділити спадщину. Ділили, ділили, але розділити не змогли.
Старший вимагає собі половину стада — 17 навпіл, тобто 8,5; як же верблюда
навпіл розділити? Середній син вимагає свою частину; одну третину від 17 — 5,75
верблюда; знову не виходить! Та й молодший не хоче поступатись: вимагає дев'яту
частку стада — 1,88 верблюда.Довго сперечалися брати, а вирішити нічого не
змогли. У цей час на верблюді по аулу проїжджав старий чоловік. Під'їхав до братів
та й питає:
— Про що ви сперечаєтесь, діти? Йому розповіли.
Посміхнувся лукаво старий і говорить:
—
Я поділю!
І
поділив спадщину. Усі троє братів залишились задоволеними, а старий сів на
свого верблюда і поїхав далі. Як мудрий старець розділив верблюдів?
Як син врятував батька?
Було
це у давні часи. Один селянин вийшов на базар, що б продати курей. Раптом на
базарі з'явився імператор зі своїм почтом.—
Скільки коштує твоя птиця?
— запитав віну селянина. Переляканий
селянин відповів:
— Півень — п'ять копійок, курка —
три копійки, а троє курчат — одну копійку.
Імператор
подумав трішки і сказав:
— Принести мені завтра сто півнів, курей і
курчат. Але ставлю тобі умову — усі 100 птиць повинні коштувати 100 копійок. Не
виконаєш наказу — голова з плеч.
Зажурився
селянин і пішов додому. Був у нього син, розумний хлопчик.
—
Що з тобою, батьку? — запитав він селянина. Той розповів.
Приніс
вранці селянин 100 птиць і попросив 100 копійок. Порахував імператор — усі
умови виконані. Розгнівався він на селянина і говорить:
— Принеси мені завтра знову сто птиць за сто копійок, але щоб число півнів, курей та курчат не було таким самим, як сьогодні.
І
знову син допоміг батькові. Ще більше розлютився імператор. Утретє він
примусив селянина принести йому 100 птиць за 100 копійок, причому і цього разу
число півнів, курей і курчат не повинно було бути таким, як уперше і вдруге.
Засмучений
селянин прийшов додому. «Ну, думав він — два рази ще можна було розраховувати,
а ось втретє — неможливо». Але син зумів і втретє допомогти батькові запобігти
імператорського гніву.
А
ви чи зумієте визначити: скільки півнів, курей та курчат приносив кожен раз
селянин імператору?
Немає коментарів:
Дописати коментар